Arendalsuka: "Status Oslo: Synlighet i en global konkurranse"

 

Alle som bor i Oslo vet hvor deilig denne byen er. Men hvorfor er den så god? Hva er våre unike kvaliteter, og hvordan skal vi fortsette å fortelle denne historien for å styrke byens merkevare globalt?

 
 
 

I går var Einar en del av panelet til Oslo Business Region under Arendalsuka, i sesjonen "Status Oslo: Synlighet i en global konkurranse".

Einar delte blant annet erfaringer fra  arbeidet med Oslos internasjonale merkevarestrategi for 10 år siden – et arbeid som fremdeles har stor relevans for både Oslo som by og for prosjektene vi i Natural State jobber med i dag.

Strategien var enkel: "Oslo – the capital of Norway (keep it real)." Det er en filosofi som fortsatt står seg: Oslo er en liten og tilgjengelig by, rik på natur, kultur og helt unike kvaliteter. Vi trenger ikke å late som vi er noe annet. Her kan folk bo, jobbe, lære og besøke et sted som er nedpå og ekte.

I panelet fikk vi også høre om suksessen til Visit Oslos kampanje "Is it even a city?", som fortalte samme historie med sjarm og ironi – mens Kim Reksten fra Nobels Fredssenter minnet oss på hvilken unik styrke Oslo har som fredsby. I en tid der demokrati og fred er under press globalt, er dette et tilbud vi aldri må ta for gitt – og som gir Oslo en viktig rolle i verden.

Oslo Business Region la frem ferske tall på hvordan Oslo oppfattes internasjonalt. Smakebiten virket lovende, og vi gleder oss til mer innsikt når rapporten “Oslo: The State of the City” lanseres i september.

Vi forlot arrangementet både takknemlige for å bo i en så god by som Oslo, og inspirerte til å fortsette med å utvikle gode steder og møteplasser – og å jobbe aktivt for å bygge Oslo som sted og merkevare internasjonalt. Vi står ikke alene i dette arbeidet. Mange dyktige aktører jobber hver dag for å gjøre Oslo til et enda bedre sted å bo og besøke.. Heldige oss!

 
Next
Next

Her er noen selskaper du bør følge med på – Nordiske startups kommer til København!